Dacă nu știi ce să joci cu membrii familiei sau cu prietenii, de ce nu ai încerca un joc antic descoperit în Shahr-i Sokhta, sud-estul Iranului? La aproape 50 de ani după ce a fost dezgropat, în 1977, experții au reușit să descifreze regulile unui joc antic.
Ceea ce se presupune că este un set complet, care include o tablă de joc, 27 de piese, 20 de spații circulare pentru acestea și 4 zaruri cu forme circulare integrate, a fost recuperat dintr-un mormânt datat cu aproximativ 4.500 de ani în urmă. Deși similar cu un alt joc din aceeași perioadă, numit „Royal Game of Ur”, diferențele dintre ele au făcut dificilă înțelegerea regulilor precise.
Informaticianul Sam Jelveh, de la Universitatea din Essex (Marea Britanie), împreună cu arheologul independent Hossein Moradi, au folosit o combinație de dovezi fizice și modelare pentru a propune .
„Prin dezvăluirea semnificației anumitor piese de joc, acest studiu are potențialul de a remodela înțelegerea noastră asupra jocurilor de masă din Orientul Apropiat. Regulile sugerate sunt concepute pentru a fi istorice și pentru a-i conferi o semnificație fiecărui element al tablei de joc”, scriu cercetătorii în lucrare.
Pornind de la alte jocuri de masă din acea perioadă, precum Royal Game of Ur și Jiroft, cercetătorii au utilizat modele probabilistice pentru a stabili rolurile pieselor recuperate: două seturi de câte 10 piese numite „alergători” (câte un set pentru fiecare dintre cei doi jucători), precum și piese stelate care acționau ca „refugii sigure” și piese conice care ar fi putut fi utilizate drept piese de „blocare”.
Tabla de joc seamănă cu un șarpe, având o secțiune principală unde se așază piesele, o secțiune de „pod” care servește drept cale de supraviețuire, și o a treia secțiune pentru capul și coada șarpelui. Jucătorii aruncau zarurile pentru a înainta cu piesele și încercau să traverseze tabla mai repede decât adversarii lor. Deși nu putem ști cu siguranță cum se juca acest joc, noile reguli se potrivesc cu tabla, piesele și cu zarurile și s-au dovedit populare în rândul a 50 de jucători moderni care le-au testat, scrie Science Alert.
„Regulile unui joc antic pe care le sugerăm nu reprezintă regulile originale folosite pe tabla Shahr-i Sokhta, ci mai degrabă propun o variantă ipotetică bazată pe înțelegerea noastră a regulilor pentru Royal Game of Ur și analiza pieselor de joc din Shahr-i Sokhta”, scriu cercetătorii.
Orașul Shahr-i Sokhta, care și-a atins apogeul în mileniul al III-lea î.Hr., a fost unul dintre cele mai importante centre ale vremii de pe platoul iranian, iar jocul de masă descoperit aici a fost datat între anii 2600 și 2400 î.Hr.
Peste o sută de jocuri similare, datând aproximativ din aceeași perioadă, au fost găsite în această regiune, variind ca materiale folosite și design al tablei, o dovadă a popularității acestui .
„Arheologii numesc acest tip de joc ‘jocul celor douăzeci de pătrate’ sau ‘jocul celor douăzeci’. Încă nu știm denumirea exactă a jocului, deoarece l-ar fi putut numi diferit”, scriu cercetătorii.
Cercetarea urmează să fie publicată în revista Iran: Journal of the British Institute of Persian Studies, iar un preprint este deja disponibil online.