Considerat de critici și de public drept cel mai mare poet român, el a reușit să îmbine în mod unic pasiunea pentru cunoaștere, talentul poetic și profunzimea gândirii filosofice. Deși există numeroase studii și cărți despre viața și opera sa, interesul pentru personalitatea lui Eminescu pare inepuizabil. În fiecare an, la 15 ianuarie, data nașterii sale, iubitorii de literatură își reînnoiesc interesul pentru poetul care a influențat și continuă să influențeze mentalitatea și cultura românească.
Mihai Eminescu s-a născut la 15 ianuarie 1850, în satul Ipotești, județul Botoșani, și a fost cel de-al șaptelea copil dintr-o familie numeroasă. Tatăl său, Gheorghe Eminovici, era un țăran înstărit, cu ambiții pentru copiii săi, iar mama, Raluca, provenea dintr-o familie de răzeși. În Ipotești, tânărul poet s-a apropiat de natură, dezvoltând o relație profundă cu peisajele rustice și pădurile din jur. Această „relație” cu natura se va regăsi apoi în mai toate poeziile sale, de la „Lacul” și „Revedere” până la „Povestea codrului”.
În 1858, a fost înscris la școala primară greco-ortodoxă din Cernăuți, urmând ulterior Gimnaziul Superior din aceeași localitate. Tânărul Eminescu arăta o înclinație deosebită către lectură și meditație filosofică, fapt evidențiat de preferința sa pentru autorii romantici și pentru scrierile filosofice pe care le descoperea în biblioteci. La doar 16 ani, după moartea profesorului de limba română, Aron Pumnul, Eminescu a publicat prima sa poezie, „La mormântul lui Aron Pumnul”, sub pseudonimul „M. Eminovici”.
Adolescent fiind, Mihai Eminescu a călătorit prin Transilvania și Banat, atras de viața artistică. S-a alăturat trupei de teatru conduse de Iorgu Caragiale, unde a lucrat ca sufleor și copist. Această perioadă petrecută în lumea spectacolelor l-a pus în legătură cu actori, regizori și oameni de cultură, oferindu-i o perspectivă unică asupra scenei culturale românești. În aceste călătorii, tânărul și-a perfecționat abilitățile de comunicare și a descoperit diversitatea culturală a teritoriilor românești, aspect pe care îl va reflecta, mai târziu, în publicistica sa.
În 1869, Eminescu s-a înscris la Universitatea din Viena, unde a studiat filosofie, drept și economie politică. A frecventat nu doar cursurile, ci și numeroase grupuri de discuții, citind cu fervoare literatură clasică, lucrări filosofice și texte științifice. În această perioadă, s-a alăturat societății studențești „România Jună”, al cărei obiectiv era promovarea culturii și a intereselor românilor aflați la studii în capitala Imperiului Austro-Ungar. Tot la Viena, Eminescu a intrat în contact cu cercurile intelectuale ale românilor din diaspora, prilej cu care și-a consolidat convingerile naționale și dorința de a contribui la dezvoltarea culturii române.
După doi ani petrecuți la Viena, în 1872, Eminescu s-a mutat la Berlin pentru a-și continua studiile, beneficiind de o bursă oferită de societatea „Junimea”, fondată la Iași de Titu Maiorescu, Petre P. Carp, Vasile Pogor și Theodor Rosetti. Deși nu avea să-și finalizeze studiile universitare, anii petrecuți în Germania au fost extrem de importanți pentru maturizarea sa intelectuală. Acolo a avut acces la biblioteci impresionante și a continuat să studieze limbi clasice, filosofie, literatură și științe exacte, în special astronomie.
Întors în România, Eminescu s-a stabilit o vreme la Iași, unde a ocupat diverse funcții: a fost director al Bibliotecii Centrale din Iași, revizor școlar și, mai târziu, redactor al revistei „Convorbiri Literare”. Ulterior, în 1877, s-a mutat la București, unde a devenit redactor principal la ziarul „Timpul”. Deși mulți îl cunosc doar prin prisma creației poetice, activitatea sa jurnalistică a fost deosebit de intensă, iar articolele politice și sociale semnate de Eminescu evidențiau o gândire riguroasă, o cunoaștere detaliată a realităților vremii și o implicare constantă în dezbaterile epocii.
Contribuțiile lui Mihai Eminescu în calitate de jurnalist la „Timpul” rămân, până astăzi, un reper pentru publicistica românească. În articolele sale, poetul critica nu doar clasa politică, dar și problemele sistemice ale României post-pașoptiste: corupția, inegalitățile sociale, lipsa de reforme agricole și educaționale. Pe lângă aspectele politice, Eminescu aborda și teme culturale, pledând pentru o educație solidă, dezvoltată pe baze naționale și inspirată din modele europene progresiste.
O parte semnificativă a existenței acestuia o reprezintă relația cu Veronica Micle, poetă și prozatoare, cunoscută mai ales pentru legătura sa amoroasă cu Eminescu. Cei doi s-au cunoscut la Viena, însă legătura lor a evoluat în timp, marcând un șir de întâlniri și despărțiri, pe fondul unor dificultăți sociale și prejudecăți ale epocii.
Veronica Micle, căsătorită la vremea respectivă cu profesorul Ștefan Micle, a avut parte de critici aspre din partea celor care considerau nepotrivită relația sa cu Eminescu. În ciuda controverselor, cei doi au găsit forța de a-și continua corespondența, iar sentimentele reciproce și-au pus amprenta adânc pe opera poetului, oferindu-ne unele dintre cele mai emoționante poezii de dragoste din literatura română. De altfel, și Veronica Micle și-a exprimat adesea pasiunea în propriile sale scrieri, conform Infocultural.eu.
Din păcate, ultimii ani ai vieții lui Eminescu au fost umbriți de o boală psihică, ceea ce a condus la internări repetate în diverse sanatorii din țară. Sănătatea sa mintală și fizică s-a deteriorat, poetul ajungând să fie tratat în moduri considerate inadecvate după standardele moderne, inclusiv prin metode terapeutice agresive. În ciuda acestor dificultăți, Eminescu nu a încetat să scrie și să viseze la o Românie modernă și cultural dezvoltată.
Pe 15 iunie 1889, la doar 39 de ani, Mihai Eminescu s-a stins din viață în sanatoriul doctorului Șuțu din București. A fost înmormântat în cimitirul Bellu, iar moartea sa a stârnit un val de emoție în întreaga țară.
Mihai Eminescu a fost un poliglot desăvârșit, capabil să se exprime în germană, franceză, italiană, latină și chiar în greaca veche, ceea ce i-a permis să acceseze direct textele marilor filosofi și scriitori ai Antichității și Renașterii, influențându-și profund creația literară.
Pe lângă pasiunea pentru limbile străine, poetul avea și un deosebit interes pentru astronomie, documentându-se permanent din revistele științifice ale vremii și strecurându-și fascinația pentru bolta cerească în poezii precum „La steaua” și „Luceafărul”.
Totodată, iubirea sa pentru tradițiile românești se manifesta printr-o aplecare constantă către folclorul autohton, el reușind să culeagă și să valorifice numeroase creații populare, îmbogățindu-și versurile cu motive folclorice și consolidând astfel patrimoniul cultural al țării.
Dispunând de o memorie excepțională, Eminescu putea reține cu mare ușurință fragmente întregi din lecturile sale, iar această abilitate de a asimila informații și cunoștințe vaste se regăsește în originalitatea și profunzimea fiecărei pagini scrise. Deși recunoscut mai ales pentru lirica sa inegalabilă, poetul nu a ezitat să exploreze și genul epic, concretizându-și “tentația romanului” în proze precum „Sărmanul Dionis”, „Cezara” și controversatul „Geniu pustiu”, rămas neterminat, dar care relevă aceeași capacitate uluitoare de a surprinde teme filosofice și existențiale.
Mihai Eminescu a lăsat în urmă o operă literară impresionantă, alcătuită din poezii, proză și articole jurnalistice. Deși a publicat în timpul vieții un singur volum de poezii (intitulat simplu „Poezii”, în 1883, la editura lui Titu Maiorescu), multe texte au fost publicate postum, consolidându-i reputația de geniu al limbii române, scrie Roflash.ro.
- „Epigonii” (1872): Aici, Eminescu critică generațiile anterioare de poeți, evidențiind superioritatea valorilor romantice.
- „Făt-Frumos din lacrimă” (1872): Poezie-basm care îmbină elementele folclorice cu temele romantice.
- „Călin (file din poveste)” (1873): O creație narativă despre iubirea idealizată și sacrificiu.
- „Lacul”: O poezie care dezvăluie legătura profundă a autorului cu natura și sentimentul de dor.
- „Dorința”, „Melancolie”, „Crăiasa din povești”, „Povestea codrului”, „Povestea teiului”, „Atât de fragedă”, „Revedere”: Toate aceste titluri pun în lumină fascinația lui Eminescu pentru natură, iubire și mitologie.
- „Scrisorile” (I, III, IV): Poezii epistolare cu un conținut filosofic, social și istoric profund.
- „Mai am un singur dor” (1880): O meditație poetică asupra morții și a dorinței de liniște eternă.
- „Pe lângă plopii fără soț”, „Și dacă...” (1883), „Sara pe deal” (1885), „La steaua” (1886), „De ce nu-mi vii” (1887): Poezii de o sensibilitate aparte, care explorează iubirea, trecerea timpului și singurătatea.
- „Sărmanul Dionis”: O nuvelă filosofică ce abordează idei despre metempsihoză și relativitatea spațio-temporală.
- „Cezara”: Conflictele dintre iubirea spirituală și cea carnală sunt puse în scenă într-un cadru exotic, plin de simboluri.
- „Geniu pustiu”: Roman neterminat, focalizat pe tema geniului neînțeles și a sacrificiului necesar pentru creație.
Pe lângă talentul poetic, Eminescu a fost și un jurnalist redutabil. Articolele sale din „Timpul” abordează subiecte variate: de la probleme politice și economice la teme culturale și morale, toate scrise cu o claritate argumentativă și pasiune care au influențat generațiile următoare de jurnaliști români.
Este deja o tradiție ca elevii de liceu să întâlnească opera lui Eminescu în cadrul examenului de Bacalaureat. Dintre creațiile studiate cel mai des, se remarcă:
- „Luceafărul”: O capodoperă a romantismului eminescian și un poem universal, în care planurile cosmic și uman se împletesc în meditații despre iubire, timp și condiția geniului.
- „Floare albastră”: Studenții analizează temele romantice ale iubirii și relația dintre poet și natură, un subiect emblematic pentru viziunea eminesciană.
Prin aprofundarea acestor opere, tinerii își însușesc nu doar cunoștințe literare, ci și valori estetice și filosofice de bază, care îi vor ajuta să înțeleagă mai bine evoluția culturii române și să-și formeze propriile opinii despre viață și artă, conform Bacsimplu.info.ro.