A fost oare compozitorul Giacomo Puccini (1858-1924) un superstar al operei datorită marketingului timpuriu? O expoziţie ce va fi vernisată la Scala din Milano încearcă să descifreze secretul succesului său mondial, care a fost stimulat de dezvoltarea noilor mijloace de comunicare din epoca sa, cinematograful şi discurile, informează AFP, conform Agerpres.
Datorită invenţiei gramofonului, opera a pătruns în locuinţe "şi oamenii i-au putut asculta pe cei mai mari cântăreţi, precum Enrico Caruso, în propriile case", a explicat în faţa reprezentanţilor presei Gabriele Dotto, curatorul expoziţiei, care se va deschide joi.
Noile tehnologii care au apărut la începutul secolului al XX-lea au revoluţionat cultura muzicală, ducând la "o explozie comercială": într-un interval de doar câţiva ani, "vânzările de discuri au crescut de patru ori", contribuind la popularizarea operei, a adăugat el.
Compozitorul italian şi casa de discuri Ricordi au ştiut să profite de aceste transformări pentru a construi aura unui star internaţional prin intermediul unor campanii de marketing moderne, mizând pe afişe şi cărţi poştale. Acesta a fost începutul "mărcii" Puccini.
"În această expoziţie descoperim aspecte ale personalităţii lui Puccini pe care nu le cunoşteam, cum ar fi interesul lui faţă de marketing", a declarat directorul Operei Scala din Milano, Dominique Meyer, aflat spre sfârşit de mandat.
Eşecuri ale unor premiere
"Este o bună ocazie pentru a redeschide anumite documente şi pentru a vedea, de exemplu, că aproape toate premierele operelor lui Puccini au fost eşecuri, dezastre", condamnate cu înverşunare de critici, a subliniat el.
În pofida acestor inconveniente, "el a devenit foarte repede un superstar, pentru că publicul a preluat controlul şi el a devenit unul dintre cei mai importanţi compozitori din istoria operei", a explicat Dominique Meyer.
Expoziţia, organizată cu ocazia centenarului morţii lui Puccini, prezintă numeroase documente originale extrase din vastul patrimoniu al Arhivei Istorice Ricordi, deţinută de gigantul media german Bertelsmann.
Printre documentele inedite care sunt expuse se numără schiţe ale duetului final din "Turandot" pe care maestrul italian le-a lăsat neterminate, "note private" a căror "complexitate insondabilă" şi "haos aparent" ar trebui "să îi intrige pe melomani".
În apropiere, atrage atenţia o tunică de catifea albastră cu o trenă lungă brodată cu fire de aur, costumul de scenă purtat de soprana Birgit Nilsson pentru spectacolul "Turandot" din stagiunea 1958-1959 de la Scala.
Arii din "Tosca"
Arii din "Tosca", "La Boheme" şi "Manon Lescaut" răsună într-o cameră mică şi întunecată dedicată primelor înregistrări ale operelor lui Puccini realizate pe discuri din acea perioadă.
Fotografii alb-negru ilustrează călătoriile compozitorului vedetă la Buenos Aires şi New York, destinaţii culturale care l-au fascinat şi unde şi-a promovat operele.
Filmul mut ocupă, de asemenea, un loc important în această expoziţie, cu referire specială la succesul filmului despre opera "Madame Butterfly", în care rolul principal a fost interpretat de Mary Pickford.
Intitulată "Puccini - Opera Meets New Media" ("Puccini - Opera se întâlneşte cu noile medii"), această expoziţie multimedia utilizează inteligenţa artificială pentru a crea un portret 3D al compozitorului italian şi pentru a reproduce decoruri de operă din acea epocă.
Expoziţia va rămâne deschisă până pe 12 ianuarie 2025 la Muzeul Operei Scala. O primă versiune a acestei colecţii de opere ale lui Puccini a fost prezentată în primăvara trecută la sediul general din Berlin al grupului Bertelsmann.