Filmele de familie, producţiile de animaţie şi continuările cinematografice lansate în cadrul unor francize au dominat box-office-ul mondial în 2024, anul în care studioul Disney şi-a recâştigat poziţia dominantă pe această piaţă, potrivit revistei Variety.
În acest an, încasările totale sunt aşteptate să ajungă la 30,5 miliarde de dolari la nivel mondial, în scădere cu peste 10% în raport cu anul 2023, când au fost deja cu aproape 20% mai mici decât nivelurile înregistrate înainte de pandemia de COVID-19. Specialiştii din acest sector se aşteaptă ca numărul spectatorilor de pe piaţa nord-americană, un indicator şi mai bun al puterii industriei cinematografice asupra culturii în general, să fie de aproximativ 800 de milioane de persoane. În contrast, înainte ca pandemia de COVID-19 să bulverseze industria filmului, cinematografele nord-americane înregistrau, în medie, aproximativ 1,3 miliarde de spectatori în fiecare an.
În ultimii câţiva ani, industria cinematografică a avut de suferit din cauza unei serii de obstacole succesive. Mai întâi, pandemia de COVID-19 a închis cinematografele timp de multe luni, provocând un val de amânări ale datelor de lansare, şi a oprit filmările la producţii importante, care au fost reluate apoi doar cu noi măsuri costisitoare de protejare a sănătăţii, care au adăugat costuri de milioane de dolari la bugetele de producţie.
Apoi, în 2023 au avut loc greve istorice ale scenariştilor şi actorilor de la Hollywood, care au oprit din nou producţia cinematografică, ducând la o nouă întrerupere a activităţii timp de mai multe luni, în timp ce o nouă serie de filme s-au confruntat cu amânări ale premierelor lor.
Toate acestea au făcut ca cinematografele să aibă mai puţine filme de prezentat, ceea ce analiştii consideră că ar fi, parţial, cauza care explică scăderea încasărilor de la un an la altul.
Aşadar, ce a funcţionat? Continuările cinematografice ("sequels") şi filmele de aventuri pline de efecte speciale au dominat box-office-ul global din 2024, iar filmele de familie au beneficiat, în sfârşit, de o revenire majoră pe marile ecrane. De asemenea, patru dintre cele mai profitabile 10 filme ale acestui an sunt lungmetraje de animaţie.
Nouă dintre cele 10 lansări cu cele mai mari încasări la nivel mondial au făcut parte din francize cinematografice ("Inside Out 2", "Deadpool & Wolverine", "Despicable Me 4", "Moana 2" şi "Dune: Part II" se numără printre ele), în timp ce "Wicked", singurul film original din topul producţiilor cu cele mai mari încasări, a fost adaptat după un musical de pe Broadway extrem de popular, vechi de 20 de ani, care se bazează în mare măsură pe universul poveştii "Vrăjitorul din Oz".
Cu toate acestea, multe continuări cinematografice au obţinut încasări care au rivalizat cu cele ale superproducţiilor lansate în perioada de dinaintea pandemiei de COVID-19.
Studioul Disney, după un 2023 mizerabil, s-a bucurat de o revigorare considerabilă, în contextul în care două dintre filmele sale, "Inside Out 2" (locul 1 în box-office-ul mondial, cu încasări de 1,69 miliarde de dolari) şi "Deadpool & Wolverine" (locul 2, cu 1,33 miliarde de dolari), depăşind cu uşurinţă 1 miliard de dolari, în timp ce "Moana 2" (locul 4, cu 833 milioane de dolari) se va apropia sau chiar va depăşi acest prag la finalul proiecţiilor sale în circuitul cinematografic. În total, Disney a lansat trei dintre cele mai profitabile cinci filme ale anului 2024 - prima dată când realizează această performanţă în era post-COVID-19, conform Agerpres.
Totodată, "Despicable Me 4", de la studioul Universal, s-a apropiat destul de mult de clubul "miliardarilor", clasându-se pe locul al treilea cu încasări de 969 de milioane de dolari, iar "Dune: Part Two", de la Warner Bros., a depăşit cu mult încasările predecesorului său, "Dune: Part One", clasându-se pe poziţia a cincea, cu încasări de 714 milioane de dolari.
Locurile următoare în box-office-ul mondial au fost ocupate, în ordine, de musicalul "Wicked" (locul 6 - 600 milioane de dolari), filmul de acţiune cu grafică realizată pe computer "Godzilla x Kong: The New Empire" (locul 7 - 571 milioane de dolari), animaţia "Kung Fu Panda 4" (locul 8 - 547 milioane de dolari), filmul din universul Marvel "Venom: The Last Dance" (locul 9 - 476 milioane de dolari) şi comedia horror-fantasy regizată de Tim Burton "Beetlejuice Beetlejuice" (locul 10 - 451 milioane de dolari).
Pentru prima dată după o lungă perioadă de timp, din ce în ce mai puţine pelicule de succes au provenit în acest an din categoria filmelor cu supereroi. În vremurile de dinainte de pandemia de COVID-19, adaptările unor benzi desenate înregistrau succese răsunătoare în box-office-ul mondial, dar, în ultima vreme, au obţinut încasări care sunt mai degrabă "pământeşti" - sau chiar foarte slabe.
"Deadpool & Wolverine", incursiunea Disney şi Marvel pe teritoriul interzis spectatorilor minori, a fost un succes răsunător în 2024, însă producţiile Marvel realizate de studioul Sony - "Madame Web", "Kraven the Hunter" şi "Venom: The Last Dance" - au fost fie adevărate eşecuri, fie exerciţii de diminuare a randamentului în comparaţie cu lansările anterioare.
Această tendinţă s-ar putea inversa anul viitor prin intermediul celor trei continuări Marvel anunţate, "Captain America: Brave New World", "Thunderbolts" şi "The Fantastic Four: First Steps", precum şi readaptarea "Superman" a regizorului James Gunn, care speră să iniţieze un nou capitol pentru universul cinematografic al benzilor desenate DC Comics. Totuşi, dacă aceste filme nu vor reuşi să readucă armate de fani tineri - fete şi băieţi - în cinematografe, ar putea fi un semnal că gusturile se schimbă în mod fundamental în rândul publicului global.
Deocamdată, proprietarii de cinematografe nu sunt descurajaţi de declinul de box-office al tuturor filmelor cu supereroi. Ei consideră că piaţa evoluează pentru a crea mai mult spaţiu de manevră, pentru ca şi alte genuri cinematografice să aibă succes. Nu cu mult timp în urmă, filmele cu protagonişti umani, uşor de recunoscut şi care se fereau să poarte pelerine şi costume mulate din latex, erau capabile să atragă mulţimi numeroase de spectatori în sălile de proiecţii.