ACTUALITATE
🔒
Au fost publicate stiri noi. Click aici pentru a le afisa.
Astazi — 1 October 2022Ultimele Stiri

Seimeni (XVI). Școala (4)

30 September 2022 at 23:51

Reluând evocarea satului natal, autorul încearcă să reînvie prin cuvinte primii ani de școală.

Școala, cu toate ale ei, local, profesori, simbolistică, se bucura încă, la Seimeni, în ochii oamenilor, de un respect aproape religios. Nu și‑ar fi permis nimeni dintre săteni, nici măcar primarul sau milițianul, să fie cumva ireverențios sau, mai mult încă, să ceară socoteală domnului sau doamnei învățătoare, chiar și atunci când aceștia deveniseră, de formă și la poruncă proletar-revoluționară, „tovarăș” și „tovarășă”.

De persoana și de numele primei mele învățătoare nu îmi mai aduc aminte, poate și pentru faptul că, în cele patru clase primare, s‑au succedat mai multe, suplinitoare, cum au fost de altfel toți învățătorii și profesorii mei de la „generală”. Prea mult interes pentru însușirea buchiilor în clasa I pare‑se că nu aș fi avut, de vreme ce deprinsesem cititul cu ceva vreme mai devreme, spre deliciul moșilor și unchilor mei, care, pe îngusta și povârnita prispă a unicei cârciumi a satului, mă puneau să le silabisesc titlurile articolelor de prin ziare. De coperta Abecedarului meu, ediția 1960, mi‑am amintit însă imediat ce am regăsit‑o fotografiată pe net! Din acești primi ani de școală, singura rămasă vie în memoria mea a fost Iuliana, învățătoarea mea din clasa a II‑a. Ea mi-a dăruit Basmele lui Ispirescu, în frumoasa ediție in folio, cu ilustrațiile Floricăi Cordescu, carte pe care am citit‑o și recitit‑o cu nesaț toată copilăria! Iuliana era vară primară a tatei, fiică a Niculinei, singura soră a lui tata-mare. O iubeam foarte mult pe Iuliana, nu doar pentru evidenta simpatie pe care mi-o arăta, ci poate și pentru faptul că, foarte tânără, abia ieșită din adolescență la terminarea liceului, elegantă, slăbuță, costelivă și foarte mobilă, era purtătoarea acelor trăsături somatice și caracterologice ale liniei mele paterne pe care eu, din păcate, nu prea le‑am moștenit!

La ciclul primar, în satul meu funcționa sistemul „claselor simultane“. Una dintre învățătoare îi aduna într‑o clasă pe copiii de clasa I, cuplați cu cei din clasa a III‑a, iar cealaltă învățătoare îi aduna laolaltă pe cei din clasele a II‑a și a IV‑a. Dar și așa, cu clasele reunite, abia reușeau să strângă fiecare câte 15-20 de învățăcei, căci satul nostru era mic. Deși centru de comună Seimenii Mari, cum se numea pe atunci, era mult mai mic decât celelalte două sate componente ale comunei, Dunărea (sostul Boașcic) și Seimenii Mici. La „simultan”, învățătoarea lucra jumătate din ora de clasă cu cei mai mici, cealaltă jumătate de oră cu cei mai măricei. În ce mă privește, după ce terminam repede sarcina de lucru primită, asistam, ca spectator extrem de interesat, la dialogul învățătoarei cu cei din grupa de vârstă mai mare și, ulterior, cea mai mică. Jocul acesta al alternanțelor mă amuza la culme, căci parcurgeam, practic, într‑un fel de spirală, de două ori aceleași conținuturi! În ciclul primar, materiile mele preferate au fost aritmetica, muzica și lucrul manual. Unica temă „de studiu” la ultima „disciplină” era împletitul de coșulețe și covorașe din foi de porumb sau din papură fragedă, meșteșug la care ajunsesem destul de îndemânatic și pe care nu l‑am uitat nici astăzi. Cu caligrafia m‑am descurcat prost întotdeauna, iar la citire mă plictiseam de moarte, dată fiind prăpastia dintre silabisirea trudnică și elementară din abecedar a colegilor mei și calitatea textelor din cărțile pe care le citeam acasă singur, găsite prin casă, împrumutate de la bibliotecă sau primite de pe la învățătoare.

Portar sau paznic școala noastră nu avea. Aceste atribuții erau lăsate și ele pe seama îngrijitoarei școlii, tușa Safta Cocor, cimotie de‑a noastră apropiată, nevasta unui văr al mamei și mamă a Leontinei, care i‑a și moștenit slujba. Senină, blândă și înceată în mișcări, cu mersul ei legănat, tanti Săftica era un fel de genius loci al localului școlii, protectoare tăcută a hergheliei de 70-80 de elevi, care veneau la ore în două schimburi, cei mici, din clasele I-a - IV‑a, dimineața, cei mai mari, din clasele a V‑a - a VIII‑a, după-amiaza. Dimineața și la prânz, ea ne deschidea ușa de la intrarea din spatele școlii, destinată elevilor, încercând să domolească hărmălaia și înghesuiala copiilor nerăbdători să se adape la izvoarele culturii și ale cunoașterii! Seara, când făcea curățenie, ea avea grijă să recupereze lucrușoarele pierdute ale vreunui copilaș mai uituc și să i le înapoieze a doua zi. Sarcina ei principală era să măture zilnic întreaga școală și să șteargă dușumelele cu șomoiogul muiat în motorină - mirosul motorinei a rămas în memoria mea olfactivă ca semnal sinestezic al școlii de la Seimeni! -, iar iarna să aprindă și să întrețină focul în sobele din cele două, de la o vreme patru, săli de clasă, plus cancelaria profesorilor. Tot ea avea în grijă și de cele trei cabine, rezervate pentru băieți, fete și, respectiv, profesori, ale „toaletei” de cărămidă tencuită din fundul curții școlii. Poate și datorită hărniciei tușii Safta, poate și datorită numărului mic al „utilizatorilor”, înjghebarea sanitară era tot timpul, iarnă‑vară, uscată, curată și cu pereții proaspăt văruiți. În nici un caz nu se compara cu acel pestilentium absolute din stabilimentele publice ale epocii, ca, de exemplu, cel din gara din Cernavodă, pe unde voi fi fost, ulterior, silit să trec, elev de liceu, în drum spre Constanța.

Eugen Munteanu este profesor universitar doctor la Facultatea de Litere, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi

articolul original.

Până la sfărşitul anului s-ar putea lansa oficial ciocolata oraşului Iaşi, cu tablete de forma brandului

30 September 2022 at 23:50
image

Până la sfârșitul anului ar putea fi lansată la Iași o ciocolată a orașului – învelite in staniolul protector, tabletele de ciocolată vor avea forma celor patru litere care alcătuiesc numele orașului așa cum au fost desenate de creatorul brandului de Iași, Alex Munteanu.

 Între timp, echipa de branding a lansat o strategie și cere ieșenilor s se alăture cu sugestii, până pe 18 octombrie.

Ideea de creativitate, componenta principală a brandului

După interviuri elaborate, făcute atât cu ieșeni cât și cu turiști, și după analiza unor chestionare utilizate în Strategia de Turism 2018-2030, echipa de branding a ajuns la concluzia că Iașul trebuie să se dezvolte în jurul creatorilor săi. Fie că este vorba de modă, arte, IT, științe, literatură sau gastronomie.

“Conștiința colectivă asupra valorii orașului se bazează încă, în mod semnificativ, pe trecut și pe moștenirea acestuia, care au fost mult timp singurele valori recunoscute unanim. Însă, în ultimii 20 de ani, motoarele dezvoltării orașului au fost tinerii și creativitatea lor, universitățile și companiile angajatoare, inițiativele și noile comunități de idei, toate acestea transformând Iașul într-un oraș modern și vibrant. Există o discrepanță importantă între felul în care orașul Iași s-a dezvoltat în ultimii ani și cel în care continuă să se promoveze prin atracțiile istorice și cultura clasică. Astfel, orașul nu reușește să-și atingă potențialul maxim de atractivitate pentru anumite categorii de turiști și investitori, se arată în proiectul de stategie de brand al orașului”, propus ieșenilor către dezbatere de Alex Munteanu. Creatorul brandului de Iași a subliciat că “din interviurile pe care le-am făcut cu foarte multe persoane a reieșit că există o dorință extraordinar de puternică, dar inhibată de-a lungul timpului, ca tinerii, IT-iștii, antreprenorii, să își poată dezvolta la Iași propriile proiecte și să nu mai fie nevoiți să plece în străinătate”.

Tracţiunea istorică este bună, dar nu-i suficientă

Direcția de comunicare oficială bazată în principal pe trecutul bogat al orașului (Capitala Istorică a României, Locul unde s-a născut România etc.) nu mai este suficientă, întrucât nu reușește să determine interesul cuvenit pentru turiști și investitori, cred autorii strategiei de branding, care aratş că “Industriile creative se dezvoltă și în Iași, din ce în ce mai mult, și evenimente precum Romanian Creative Week, Filit, Serile Filmului Românesc, Rocanotherworld, Classix, Sinestezia, Codecamp și multele altele reușesc să devină branduri locale de succes, cu expunere importantă la nivel național și internațional. Una dintre cele mai mari oportunități pentru dezvoltarea economiei creative în orașul nostru este mediul academic, cu peste 60.000 de studenți în 7 universități. Astfel, Iașul are cel mai bun context pentru a investi în motorul industriilor creative: tinerii”.

Ambiția echipei care se gândește cum să promoveze Iașul mai bine este aceea ca orașul Iași să devină principalul hub al industriilor creative din România. Cultura creativă, mediul academic și sectorul IT ar urma să fie puse în valoare deopotrivă. Însă Iașul va trebui “să investească în politici și proiecte care să susțină economia creativă și comunitățile care lucrează și creează împreună, pentru ca industriile creative să devină principialul vector de promovare și dezvoltare economică și socială a orașului, pentru a-l face mai dezirabil pentru turiști, investitori și cei care vor să-și construiască viața aici”.

Autorităţile au comandat brandul, îl au, dar nu-l folosesc

„Ce ne lipsește cel mai mult sunt proiectele implementate de autorități. Pe site-ul brand.destination.ro am făcut o pagină care se cheamă “Inspirație”. https://brand.destinationiasi.ro/inspiratie/  Acolo se poate vedea cel mai bine cum poate fi integrat brandul de Iași prin utilizarea sa pe mijloacele de transport în comun, ca mobilier stradal, am făcut chiar și simbolistica stradală, cu indicatoare. Resursele grafice pot fi descărcate de pe acest site, astfel că oricine vrea să folosească machete grafice, sau animații cu brandul de Iași, poate să o facă foarte ușor. Dar a trecut ceva timp de la lansarea brandului și autoritățile încă nu au început să îl asimileze”, a observant Alex Munteanu.

În viziunea sa, planurile și acțiunile autorităților, ale instituțiilor și actorilor culturali vor converge spre economia creativă prin sprijinirea inițiativelor private locale, retenția tinerilor absolvenți, atragerea și suportul investițiilor locale în domenii precum software development, cercetare și dezvoltare, artă, arhitectură, modă, design, meșteșuguri, publicitate, film, muzică, teatru independent, divertisment și gaming. Sau, cel puțin, apșa ar trebui să se întîmple, pentru că “Brandul are un rol de motor. Iar noi ne-am propus din start să facem o strategire de brand care să fie în folosul oamenilor”.

Tocmai de aceea, oricine poate contribui cu idei pentru dezvoltarea brandului de oraș. Iar într-un oraș care se vrea al creatorilor, sugestiile – așteptate să fie trimise pe email la adresa welcome@destinationiasi.ro – nu ar trebui să lipsească. 

articolul original.

Cele mai importante destinații turistice din lume, într-o expoziție virtuală de carte la BCU Iași

30 September 2022 at 23:50
image

Biblioteca Centrală Universitară „Mihai Eminescu” Iași organizează expoziția virtuală de carte „Citește, cunoaște, călătorește!”, cu ocazia Zilei Mondiale a Turismului care a fost stabilită pe 27 septembrie de către Organizația Mondială a Turismului. 

Expoziția este structurată astfel încât să reprezinte îndemnul la lectură, și nu la orice fel de lectură, ci la cea care încurajează cunoașterea locurilor în care călătorim sau dorim să călătorim, și la înțelegerea modului de funcționare a sistemului turistic. Aceasta cuprinde trei categorii: Ghiduri de călătorie, Descrieri de călătorie și Literatură de specialitate, fiecare având rolul de a contribui la înțelegerea fenomenului turistic dintr-o perspectivă aparte. Expoziția este realizată de Evelina Frunzete, bibliotecar la BCU „Mihai Eminescu” Iași, în cadrul Departamentului Informatizare și Tehnologii Digitale, în colaborare cu dr. Alexandra Cehan, cadru didactic asociat la Facultatea de Geografie și Geologie de la Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.

La fiecare categorie sunt circa 70 de volume care tratează fie ghiduri turistice, descrieri despre călătorii făcute de diferiți autori sau lucrări științifice din domeniul turismului, inclusiv expoziții de fotografii. Spre exemplu, la capitolul Ghiduri de călătorie, autorii expoziției virtuală vorbesc despre importanța informațiilor de istorie și cultură a destinațiilor vizitate.

„Călătoriile pe care le întreprindem sunt cel mai adesea însoțite de ghidurile turistice ale destinațiilor pe care le vizităm. Informațiile despre istorie și cultură, despre geografia locului, fotografiile care ilustrează elementele de unicitate și hărțile incluse pentru orientarea în spațiu a turistului alcătuiesc împreună un instrument esențial în bagajul oricărui călător. Colecția de cărți  din cadrul acestei categorii a expoziției prezintă o selecție de 68 de ghiduri de călătorie pentru destinații din întreaga lume, fiind incluse deopotrivă ghiduri pentru importante orașe turistice, pentru regiuni extinse și pentru întregi țări în ansamblul lor”, au precizat organizatorii. Expoziția poate fi vizitată la linkul următor - http://www.bcu-iasi.ro/Citeste-cunoaste-calatoreste-expozitie-virtuala. 

articolul original.

Paranoia autorităţii

30 September 2022 at 23:50
image

Dintotdeauna comunităţile şi-au impus reguli de convieţuire. Într-un sat tradiţional românesc funcţionau cu rigoare, chiar dacă nu erau scrise şi nu exista un aparat administrativ pentru impunerea lor. Oamenii se considerau egali în faţa lui Dumnezeu, prin urmare casele erau aproape identice, realizate după acelaşi proiect ancestral cu minore influenţe alogene contemporane construirii.

Ca să înţelegem profunzimea morală a ansamblului de reguli comunitare mai adaug una. Era suficient ca gospodarul plecat de acasă să reazeme toporul de portiţa pridvorului pentru a se asigura că nimeni nu va intra în bătătură în lipsa lui. Din nefericire aproape întregul tezaur de bună cuviinţă a dispărut o dată cu urbanizarea inevitabilă a ţării.

Şi în oraşele tradiţionale funcţionau reguli a căror respectare era verificată cu stricteţe. Occidentalizarea spaţiului public s-a făcut cu eforturi, dar s-a făcut, întrucât ideea de a fi europeni, nu balcanici orientalizaţi, a putut fi asumată ca ideal comunitar. Urmare a acestui ideal în oraşele din vechiul regat s-au născut străzi întregi cu clădiri aliniate la stradă şi la cornişă. Printr-o minune unele s-au păstrat, în Botoşani de exemplu, dar în majoritatea cazurilor au fost distruse de urbanismul comunist. De altfel oraşele noastre erau atractive pentru mulţi europeni care îşi dezvoltau afaceri în ele şi atunci imaginea oraşului se putea înstrăina suficient de mult încât să stârnească reacţii. Sunt multe anecdote din vremea primarului ieşean, Vasile Pogor. Exasperat de mulţimea reclamelor în limba franceză de la prăvăliile negustorilor, a dat o hotărâre drastică cu privire la taxele de reclamă ridicându-le la sume imense pentru cei care nu le schimbau în limba română. Dar cum să traduci în română cele pe care românii nu le aveau? În urma hotărârii şi a unor lungi şi hazlii negocieri s-au născut cuvintele „româneşti”: lenjerie, parfumerie, lichior şi multe altele.

Dacă ajungem la explozia urbană din perioada industrializării forţate, trebuie să reamintim aici o dramă pusă în scenă pe seama ţăranilor rupţi din mediul lor cultural cu rădăcini ancestrale şi transformaţi peste noapte în orăşeni cu chenzine regulate. Proaspeţii orăşeni nu puteau concepe Crăciunul fără sacrificarea porcului şi nu se puteau lipsi de ouăle proaspete de la propriile găini. În consecinţă în proximitatea blocurilor colective au apărut micile gospodării anexă cu amintiri din viaţa la ţară „invizibile” pentru autorităţi.

Dar toate aceste istorii sunt ale trecutului. Ele ne arată cât de instabili, de imprevizibili am fost în evoluţia propriei civilizaţii devreme ce ne-am schimbat des, radical, opţiunile.

Astăzi trăim într-un paradox, autorităţile au produs atât de multe reguli divergente pe care se încăpăţânează să le respecte în litera lor încât, deşi sursa lor de inspiraţie este occidentală, rezultatul, efectul în spaţiul public, forma, compoziţia, imaginea, urbane nu vin de nicăieri. Nu se poate descifra nici urmă de filiaţie ideatică spre culturile majore europene, dar, mai grav, nici măcar cu propria noastră cultură. Se întâmplă în România un fenomen cu totul absurd pe care nimeni nu mai vrea să-l vadă şi să-l stavilească.

Încă îmi este viu în memorie entuziasmul post revoluţionar când arhitecţii visau să iasă din monotonia comunistă dominată de blocuri, în cel mai bun caz, cu magazine la parter. Blocurile au reînviat astăzi, în forme chiar mai rele, cu mai puţine magazine la parter întrucât comerţul a fost monopolizat de supermaketuri şi moluri bine aşezate în structura oraşelor, în zone centrale, după proiecte realizate de regulă în ţările de origine: Germania, Franţa, Belgia.

Entuziasmul acesta a însemnat iniţial o implicare efervescentă în structurarea ordinului arhitecţilor, în colaborarea cu politicul pentru modificarea legislaţiei comuniste în domeniul urbanismului şi al proiectării de arhitectură. Nu a ţinut mult. S-a mers până la punctul în care noua legislaţie, contradictorie şi necorelată, a ajuns, aplicată în litera ei, să devină un blocaj generalizat la scară naţională. Nimeni nu mai este sigur de nimic. În fapt, ideea de nesiguranţă din domeniul legislativ este patentată de comunişti şi suntem încă sub umbrela ei de ineficienţă.

Legea, pe lângă rolul de armonizare a vieţii în comunitate, este, ar trebui să fie, în spiritul ei, un vector de continuitate peste veacuri, dar cine mai are astăzi răbdare să sintetizeze nevoile specifice ale societăţii elaborând legi în armonie cu însăşi fiinţa ei?

Trăim astăzi un coşmar. Toţi cei care vor şi pot construi ceva, împreună cu proiectanţii lor, sunt văzuţi ca potenţiali infractori şi atunci autorizarea proiectelor lor este amânată în necunoscut. Până şi autorizarea unei case într-o zonă de case poate dura doi, trei ani, ceea ce este imens raportat la viaţa unei familii. Legea acţionează prin paranoia autorităţilor implicate, ca un distrugător de vise, acesta este scopul ei?

Dr.arh. Ionel Corneliu Oancea este manager al unei companii de soluţii arhitecturale; a fost arhitect-şef al Iaşului 

articolul original.

VIDEO - Copilul de 17 ani cu voce minune, de la Colegiul “Octav Băncilă” din Iaşi

30 September 2022 at 23:50

Jazz, house, rap, pop, clasic, folk, rock și hip-hop… Muzica înseamnă libertate. Oricine poate asculta orice oricând și oriunde. Totuși, sunt genuri muzicale mai puțin abordate în toată această diversitate, mai ales în rândul tinerilor. Muzica clasică ar putea fi un exemplu, fiind privită, de cele mai multe ori, cu reticență, însă la Iași există o excepție. 

Noemi Onucu are doar 17 ani și a avut debutul ca soprană de coloratură pe scena Operei Naționale din Iași. Este în clasa a XI-a la Colegiul Național de Artă „Octav Băncilă” din Iași, studiază la specializarea Muzică Clasică și, în prezent, este colaboratoare la Opera Națională din Iași.

Noemi s-a născut în Tarragona (Spania) și a locuit acolo până în 2015. Când a venit în România s-a înscris la Școala Gimnazială „Ștefan Bârsănescu” din Iași. De când este la liceu a participat la multe concursuri, iar în clasa a X-a a obținut trofeul și Marele Premiu la Concursul Internațional de Interpretare Muzicală „Emanuel Elenescu”. A fost pentru prima dată când a câștigat o voce, pentru că este un concurs de interpretare muzicală pe toate instrumentele și voce. Noemi plănuiește să participe la Olimpiada Națională de Muzică.

Muzica clasică  prima iubire?

Atunci când s-a înscris la Colegiul Național de Artă „Octav Băncilă” din Iași, Noemi nu era hotărâtă să facă muzică clasică. Plănuia să se transfere la muzică ușoară, dar a aflat că la Iași nu există această posibilitate. „Aveam de gând să învăț muzică, dar nu în mod serios muzică clasică. Însă, de prin clasa a X-a m-am îndrăgostit de operă, atât datorită profesoarei mele, cât și colegilor. Mediul de la școală chiar m-a determinat să vreau să descopăr cât mai multe despre acest stil de muzică. M-am îndrăgostit de operă, a început să îmi placă extraordinar de mult”, povestește soprana. Ulterior, profesoara sa de muzică, Diana Neacșu, s-a convins că vocea ei este făcută pentru operă și că deține niște calități vocale rar întâlnite.

Vocea ei, dar de la Dumnezeu

Totuși, înainte să descopere că drumul ei va fi către muzica clasică, Noemi Onucu a încercat și muzica ușoară. Pe YouTube există câteva videoclipuri în care aceasta interpretează piese compuse de ea în întregime, atât versurile, cât și linia melodică fiind propriile sale creații. „Eu sunt creștină și sunt conștientă că darul pe care îl am – vocea – e de la Dumnezeu. Cred că cel mai important este ca ceea ce fac cu darul meu să fie pentru Dumnezeu. Adică, tot ceea ce fac e spre slava Lui și vreau să-L onoreze pe El, de asta multe din piesele compuse de mine – unele sunt publicate, altele nu – vorbesc despre asta, că am o relație personală cu Dumnezeu și vreau să se vadă asta”, explică Noemi.

Soprana de coloratură știe să cânte și la pian. A învățat să cânte singură și spune că nu stăpânește o tehnică anume. „Am învățat de la 9 ani, de când mi-au cumpărat părinții pianul. Atunci eram încă în Spania. Eram pasionată și am vrut să știu neapărat să cânt. Am reușit, într-un final, să învăț singură”, spune aceasta.

Noemi compune și o face des. Îi place să compună poezii și melodii de când era mică, dar nu le-a băgat în seamă până când nu a crescut și a început să pună preț pe cuvinte și să descopere tainele muzicii. Noemi spune că deocamdată nu vor urma alte videoclipuri pe YouTube. Însă, dacă ar fi să mai încarce vreun clip video, ar fi muzică clasică, „pentru că acesta este drumul meu și asta ar trebui să fac”. Piesele publicate până acum pot fi ascultate mai jos:

Mărturisește că încă nu este hotărâtă dacă vrea să renunțe definitiv la muzica ușoară și să se concentreze doar pe muzica clasică sau să le facă pe ambele. „Mă gândesc des la dilema aceasta, dacă să le fac pe ambele sau nu, dar încă nu sunt hotărâtă. Pentru Dumnezeu vreau să compun în continuare și vreau să cânt ca să-L slăvesc pe El, dar nu știu dacă vor mai fi publicate piesele sau nu”, completează Noemi.

„Trebuie să fiu într-un studiu continuu”

Un elev care studiază specializarea Canto Clasic la Colegiul Național de Artă „Octav Bancilă” din Iași are în jur de 2-3 ore de canto pe săptămână. În plus, mai există și orele de Corepetiție și Muzică de cameră. Soprana spune că aceste materii sunt împărțite în funcție de orarul colegilor. „La muzică de cameră, de exemplu, ne întâlnim împreună și cântăm. În cazul meu, toate aceste materii le fac cu doamna profesor Neașcu Diana, pe care o îndrăgesc foarte mult. Ea este, de fapt, cea care m-a descoperit și mă îndrumă. E implicată extraordinar de frumos în dezvoltarea mea pe toate planurile”, spune Noemi Onucu.

„Deocamdată e doar ceea ce fac la școală, la canto, aproape în fiecare zi. Studiez și când ajung acasă. Trebuie să fiu într-un studiu continuu, ca să meargă lucrurile bine”, precizează soprana.

Debut pe o arie de suflet

Noemi a participat anul acesta la două concursuri, unde a luat și Marele Premiu: la cea de-a V-a ediție a Concursului Național de Interpretare Vocală „Elena Botez” și la cea de-a 30-a ediție a Concursului Internațional de Interpretare Muzicală „Emanuel Elenescu”, la secțiunea Muzică Clasică. „La Concursul Național de Interpretare „Elena Botez”, din iunie, am trecut în finală, iar în juriu era managerul Operei Naționale din Iași, Andrei Fermeșanu. Acesta a considerat că este un moment oportun să îmi propună să intru pe calea operei și a hotărât că este potrivit pentru Opera Națională să se îndrepte spre astfel de voci și să le ofere, cumva, un început de carieră”, își amintește soprana de coloratură.

Momentan, Noemi este colaboratoare a Operei Naționale din Iași. Până acum, a avut un singur eveniment, mai exact momentul de la gala de deschidere a stagiunii. „A fost pentru prima dată când am urcat ca solist pe o scenă atât de mare și a fost un sentiment deosebit. Pot spune că acum un an nu m-aș fi gândit absolut deloc că se va întâmpla așa de repede un lucru de genul acesta. Visam la marile scene, dar cu siguranță nu mă așteptam să se întâmple atât de repede să intru în colaborare cu Opera Națională. Apreciez curajul pe care l-a avut maestrul Andrei Fermeșanu când a luat această hotărâre de a mă lua, cumva, sub aripa instituției”, spune Noemi.

Ea a precizat că inițial nu avea de gând să interpreteze Rigoletto, opera compusă de Giuseppe Verdi. Avea o altă arie pregătită, dar după ce a studiat și rolul Gildei din Rigoletto, a stabilit împreună cu profesoara sa și cu Andrei Fermeșanu că este o piesă mai potrivită atât pentru vocea ei, cât și pentru vârsta sa. „Pentru mine, personal, este o arie de suflet. Rigoletto este una din operele mele preferate. Mă identific cu Gilda încă de când am ascultat prima dată această operă și a fost, pentru mine, un sentiment extraordinar să pot să reproduc, să intru cumva în personaj pe scena Operei”, mărturisește solista.

Este copleșită de reacțiile pozitive ce au apărut în urma momentului de pe 11 septembrie și spune că nu știe cum să se raporteze la tot ce se întâmplă. „E atât de deosebit. Îmi place și mă bucur că, prin vocea mea, pot să am impact. Până la urmă, despre asta e vorba în muzică, să nu vină nimeni să te asculte și să plece tot supărat. Când vezi că cineva pleacă cu zâmbetul pe față după ce te-a ascultat, atunci poți să zici că ți-ai îndeplinit scopul”.

Ce spune despre ea Andrei Fermeşanu, managerul Operei din Iaşi

Am solicitat o caracterizare a elevei de la managerul Operei din IaşI, Andrei Fermeşanu, care a invitat-o la spectacolul prilejuit de deschiderea stagiunii. El ne-a transmis următtoarele:

“Coincidența, acest mod discret al destinului de a așeza lucrurile, a făcut ca soprana de clasă internațională Cellia Costea să mă invite în juriul unui concurs de interpretare vocală, iar eleva Noemi Onucu să interpreteze magistral o arie de Vincenzo Bellini, din repertoriul belcantist.

Am decis să o invităm pe foarte tânăra artistă într-un eveniment artistic cu vizibilitate națională, cum este Gala de deschidere a stagiunii Operei Naționale Române din Iași, pentru că am încredere în profilul artistic excepțional al acestei tinere. Are o conducere nativă a fluxului de aer, un timbru deosebit, o inteligență muzicală cu totul remarcabilă, completate de o prezență carismatică. Nu știu mulți alți tineri artiști care la 16-17 ani să debuteze pe o scenă lirică națională și să stârnească un val de aprecieri, atât din rândul muzicienilor, cât și din rândul publicului”.

Opera Iași va continua să sprijine parcursul acestei artiste cu mare viitor, așa cum va proceda de fiecare dată când la porțile consacrării îi bate talentul autentic.

articolul original.

Zelenski: 30 de oameni au murit în atacul rușilor din Zaporojie. Sunt aproape o sută de răniţi şi traumatizaţi. Nişte ne-oameni au făcut asta! Drumul dușmanului e doar înfrângere, ruşine şi condamnare (VIDEO)

30 September 2022 at 21:10
image

Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a admis că drumul țării sale e unul greu, dar e „drumul independenţei, al integrităţii teritoriale, al integrării în lumea civilizată şi al dezvoltării”. În schimb, drumul invadatorului rus, drumul dușmanului, e doar „înfrângere, ruşine şi condamnare”.

Zelenski a susținut că liderii ruși sunt niște „ne-oameni”, căci s-au apucat să sărbătorească în Moscova ”ceva” legat de Zaporojie, când chiar soldații lor au comis fix azi un atac mostruos în această regiune ucraineană, omorând oameni simpli care fugeau de războiul declanșat de ei.

Zelenski, despre atacul rușilor în Zaporojie

În discursul său către națiune de vineri noapte, Volodimir Zelenski a vorbit despre atacul oribil comis dimineață de ruși asupra unui convoi de civili ucraineni care fugeau de război: „Până acum sunt 30 de morţi și aproape o sută de răniţi şi traumatizaţi. Armata rusă ştia unde vor lovi rachetele. Nişte ne-oameni au făcut asta”.

El a spus apoi că absolut toți cei implicați în acest atac, de la cei care au dat ordinele la cei care l-au executat, vor da socoteală în fața legii și a poporului ucrainean.

Zelenski, despre succesele contraofensivei ucrainene

Liderul de la Kiev a vorbit apoi despre contraofensiva ucraineană, susținând că trupele lor au preluat inițiativa în război și obțin rezultate pe câmpul de luptă: „Avem rezultate substanţiale în estul ţării noastre. Există deja destule informaţii publice despre asta. Toată lumea a auzit ce se întâmplă în Lîman, regiunea Doneţk”.

A amintit și de cererea oficială depusă de Ucraina pentru a adera în ritm accelerat la NATO și de anunțul său tot de azi prinvind disponibilitatea ucrainenilor de a negocia cu rușii doar când președintele lor nu va mai fi Vladimir Putin.

Noi sancțiuni împotriva Rusiei

Mai apoi, a vorbit despre sancțiunile adoptate de Consiliul Naţional de Securitate şi Apărare împotriva unor persoane și entități rusești: „E o listă foarte lungă, nume faimoase. Dar nu ne concentrăm pe volum, ci pe demontarea influenţei ruseşti”.

Zelenski a precizat că restricțiile recent introduse de ei sunt sincronizate cu noile sancțiuni adoptate de partenerii Ucrainei.

El a mai susținut că sancţiunile vizează și cetăţenii altor ţări care au luat parte la „farsa rusească pe teritoriul ocupat al ţării noastre”.

Președintele Ucrainei le-a mulțumit apoi partenerilor internaționali, luptătorilor și tuturor ucrainenilor.

articolul original.

Lovitură pentru Gigi Becali! Unde este așteptat jucătorul pe care l-a dat afară: Ar trebui să mă caute

30 September 2022 at 20:59
image

Andrei Miron (28 de ani) s-a despărțit în această vară de FCSB și a semnat cu Hapoel Haifa, club din campionatul Israelului. 

Hapoel Haifa a anunțat joi (29 septembrie 2022) despărțirea de Andrei Miron, precizând că jucătorul „a cerut să revină în România pentru a fi alături de soția sa, care este pe cale să nască”, potrivit publicațiilor israeliene Sport 5 și Mako.

Valeriu Iftime îl așteaptă pe Andrei Miron la FC Botoșani, formație de la care a plecat la FCSB în 2020. Patronul grupării din zona Moldovei spune că așteaptă un semn din partea fostului fundaș al vicecampioanei.

„Părerea mea e că nu revine. În mod normal, ar trebui să vină el la Botoșani să mă caute să vină acasă, de unde a plecat, unde i-a fost cel mai bine în viața lui”, a spus Valeriu Iftime, pentru PRO TV.

VIDEO - Declarațiile lui Valeriu Iftime, despre Andrei Miron

  • Cinci meciuri a bifat Andrei Miron în Israel, pentru Hapoel Haifa.

Andrei Miron a jucat în 23 de meciuri pentru cei de la FCSB în sezonul trecut, reușind să marcheze un gol și să ofere o pasă decisivă. El a jucat timp de doi ani la echipa lui Gigi Becali. În februarie 2020, Miron a fost transferat gratis de la FC Botoșani.

700.000 de euro este cota de piață a lui Andrei Miron, conform Transfermarkt

articolul original.

Instagram „stinge” una din funcțiile sale importante. De ce gigantul reduce posibilitățile, în loc să le adauge

30 September 2022 at 20:54
image

Instagram trece printr-un proces complex de actualizări. Aplicația deja a suferit modificări, dar nu este tot, încă mai urmează. Nimeni, însă, nu se aștepta ca gigantul cu peste două miliarde de utilizatori să taie funcții important, în loc să adauge.

După ce a devenit populară prin modul agresiv și ostentativ în care „a furat” funcții de la TikTok, Instagram se pare că trece printr-o altă reinventare. Timp de câțiva ani, a încurajat companiile și diversele entități din spatele conturilor de business să-și implementeze pe platformă un fel de magazin virtual.

Astfel, dacă vedeai o reclamă la un produs pe aplicația celor de la Meta, aveai și posibilitatea să cumperi produsul. De acum înainte, acest lucru nu va mai fi posibil.

Instagram reduce funcțiile

Spre surprinderea utilizatorilor de Instagram și a celor care administrau un magazin virtual prin platforma Meta, butonul prin care puteai accesa rapid acel magazin a fost eliminat pentru toți utilizatorii.

Cu câțiva ani în urmă, Instagram a integrat în profilurile care își doreau acest lucru o secțiune de cumpărături din care, prin comisioane, spera să-și crească veniturile. Pentru a simplifica accesul la această funcție, a fost adăugat un buton suplimentar pe profilul doritorilor, notează Playtech.

Ce se află acum în locul secțiunii Shopping

Butonul cu pricina a fost desființat, iar în locul secțiunii Shopping, dintr-un motiv foarte ciudat, a fost introdusă secțiunea de notificări. În teorie, funcția nu a fost desființată complet, dar a fost „ascunsă” în meniul secundar aferent unei pagini, cei cu câteva bulinuțe, unde găsești postările salvate și lista de persoane apropiate.

În practică, este improbabil să mai ajungă cineva la ea, iar această schimbare este percepută ca o scădere semnificativă a interesul Instagram pentru comerț. Surse din interiorul rețelei de socializare au afirmat că opțiunea respectivă va fi desființată definitiv în martie 2023.

articolul original.

EXCLUSIV Afganistan, cel mai mare producător de opiu şi heroină din lume, un an sub talibani. Dependenții de droguri, o mare problemă

30 September 2022 at 20:50
image

Câțiva afgani consumă heroină, la marginea unui drum, undeva nu departe de centrul capitalei Kabul. Oamenii nu fac absolut niciun efort să se ascundă. Văzând că filmăm, unul dintre ei vine la noi, ne întreabă de unde suntem și ne urează bun venit în Afganistan.

"Aha, sunteți jurnaliști. Suntem fericiți. Poate că viitorul va fi mai bun pentru noi. Sunt doar tineri aici și orice ajutor venit din orice țară ne face fericiți."

"Toți folosim heroina, dar se folosește și 'ice', metamphetamina."

Bărbatul ne spune că un gram de heroină costă în jur de 300 de afghani, ceva mai mult de 17 lei. Ne arată cei câțiva câini maidanezi care zac printre dependenții de droguri și ne povestește că oamenii le-au dat droguri și animalelor.

"În zona asta toți câinii pe care-i vedeți sunt dependenți de heroină. Toți câinii ăștia sunt drogați."

Din când în când, talibanii curăță aceste locuri în care stau dependenții de droguri. Oamenii sunt duși la periferia Kabulului, în ceea ce autoritățile numesc "centru de dezintoxicare".

Până în 2015, aici a fost o bază americană. Acum, în niște camere insalubre, sunt ținuți dependenții de droguri.

Șeful unității medicale este Haj Mawlawi Abdul Nasir Munqad, un luptător taliban.

Bărbatul de 45 de ani nu are nicio legătură cu medicina sau cu managementul. A luptat de partea talibanilor, a fost închis 3 ani în baza americană din Bagram și susține că a stat 6 luni și la Guantanamo.

Haj Mawlawi Abdul Nasir Munqad, director centru de dezintoxicare: "Problema cea mai mare pentru noi este că cei din străinătate care ne ajutau să ținem în viață acest centru nu o mai fac. Avem probleme economice serioase."

În acest centru, dependenții sunt tratați timp de 45 de zile.

Unul dintre cei internați are 38 de ani, 5 copii, este profesor de engleză și a fost interpret pentru militarii americani. Este dependent de heroină de ani buni și este pentru a doua oară internat aici.

"Viața e bună, dar nu sunt foarte multe speranțe pentru cei internați și pentru cadrele medicale. Medicii nu și-au luat salariile de 6-7 luni și ei continuă să vină voluntari."

Printre cei închiși aici am găsit și un bărbat de 40 de ani. Susține că are acasă, în Kabul, pașaport australian și că a venit în Afganistan în urmă cu câțiva ani pentru a-și vizita rudele.

"Vreau să ies de aici! Viață e mizerabilă!"

"Spitalul ăsta are serioase probleme de logistică, mai ales legate de mâncare. Toți cei de aici suferim de foame 24 din 24."

Felul în care arată cantina centrului confirmă spusele bărbatului.

În momentul în care noi am filmat acolo, câțiva afgani, unii dintre ei foști pacienți, pregăteau orezul pentru masa de prânz. Centrul de dezintoxicare din Kabul poate interna sute de pacienți. De aceștia se ocupă în jur de 2-300 de angajați, dintre care câteva zeci sunt medici și psihologi.

articolul original.

Românul care a vizitat toate cele 197 de țări ale lumii știe unde ar vrea să rămână să locuiască

30 September 2022 at 20:49
image

Ciprian Enea este românul care a văzut toate cele 197 de țări ale lumii. Toată povestea vieții sale, de călător, a scris-o într-o carte intitulată „Jurnalul unui călător boem”, notează playtech.ro.

Acolo a așternut experiențele avute de-a lungul timpului, poveștile de călătorie din fiecare țară, ce anume l-a surprins în locurile pe care le-a vizitat, ce l-a încântat și, ce din contră, l-a dezamăgit.

Ultima țară pe care Ciprian o avea pe listă și pe care a bifat-o recent a fost Republica Centrafricană.

Unde ar rămâne românul care a vizitat toată lumea

Visul de a vedea toate țările lumii a luat naștere încă din copilărie și a prins rădăcini puternice atunci când Ciprian a devenit ziarist. Acum acesta este consultant în turism și în urmă cu două săptămâni a devenit primul român care a văzut toate cele 197 de țări ale lumii recunoscute de ONU.

„Proiectul de a vedea toate ţările lumii a început odată cu pima călătorie. Eram clasa a 4-a pe vremea comunismului şi am mers cu mama la Budapesta. Nu mi-am dat seama de la început că aş vrea să văd toate ţările lumii. Mi se părea un proiect dificil, cu paşaport românesc să obţii atâtea vize şi să ai o finanţare atât de mare încât să ajungi în atâtea destinaţii”, a afirmat acesta.

„În ultimii ani am abordat destinaţii dure, destinaţii în care în mod normal nu te duci în calitate de turist, precum Yemen, Afghanistan, Siria, Libia, Ciad, Republica Centrafricană. Din păcate, aceste destinaţii nu sunt pentru distracţie, nu sunt pentru a ne simţi bine. Sunt strict pentru a descoperi un alt areal cultural, un alt mod de a trăi”, a adăugat Ciprian.

articolul original.

Secretarul general adjunct al NATO, Mircea Geoană: Nu vom recunoaşte anexarea ilegală şi ilegitimă de teritorii din Ucraina

30 September 2022 at 20:49
Mircea Geoană - NATO

Referendumurile trucate din regiunile Doneţk, Lugansk, Zaporojie şi Herson nu au nicio legitimitate şi încalcă în mod flagrant Carta Naţiunilor Unite, a spus Mircea Geoană, într-o declaraţie video publicată pe Facebook după ce preşedintele rus, Vladimir Putin, a anunţat mai devreme vineri că a semnat împreună cu liderii acelor provincii ''tratatele'' de alipire a lor la Federaţia Rusă ca urmare a aşa-numitelor referendumuri.

Subliniind că o anexare a unui teritoriu atât de extins nu a mai fost încercată în Europa de la al Doilea Război Mondial încoace, secretarul general adjunct a spus că ''liderii NATO şi comunitatea internaţională nu recunosc şi nu vom recunoaşte anexarea ilegală şi ilegitimă'' a acestor teritorii şi a Peninsulei Crimeea de către Federaţia Rusă.

În opinia responsabilului NATO, acţiunile preşedintelui Putin din aceste zile marchează o nouă escaladare în războiul său împotriva Ucrainei şi împotriva vestului democratic, ''o retorică politică periculoasă, pe care o condamnăm cu tărie''.

''Ţin să precizez, pentru opinia publică de acasă şi pentru comunităţile româneşti din ţară şi din străinătate, că în acest moment nu avem informaţii care să indice o schimbare a posturii nucleare a Rusiei, suntem, evident, vigilenţi, dar vreau să fac această precizare pentru cei de acasă'', a spus Geoană în declaraţia sa făcută în limba română.

Mircea Geoană a explicat că evenimentele recente marchează o escaladare pe orizontală a acestui conflict, care se traduce prin multiplicarea şi amplificarea tacticilor hibride utilizate de Federaţia Rusă: continuarea, probabil şi mai agresivă, a războiului energetic cu Europa, destabilizarea securităţii alimentare şi agroalimentare, dezinformare şi propagare de informaţii false, toate acestea prelungind ''impactul dramatic al acestui război ilogic, asupra stabilităţii şi securităţii europene, dar şi asupra economiei globale''.

Secretarul general adjunct al NATO a reafirmat că NATO, la nivelul conducerii sale, este angajată deplin în apărarea întregului teritoriu al Alianţei, şi a reconfirmat că Articolul 5 din Tratatul de la Washington este mai robust şi mai relevant decât oricând.

''Suntem uniţi, extrem de angajaţi în apărarea teritoriului aliaţilor, inclusiv al României'', a spus Geoană.

În final, oficialul a subliniat nevoia de unitate şi a dat asigurări că depăşirea acestui moment dificil este o prioritate pentru NATO.

Sursa: Agerpres

articolul original.

SUA confirmă: Dronele iraniene folosite de Rusia au înregistrat „numeroase eșecuri” pe câmpul de luptă din Ucraina

30 September 2022 at 20:46
image

Dronele iraniene pe care le-a obținut Rusia au avut numeroase eșecuri în luptă, spune un oficial american al apărării, potrivit CNN.

Eșec total pentru dronele iraniene folosite în Ucraina

SUA au văzut dovezi că dronele iraniene pe care Rusia le folosește în conflictul aflat în desfășurare din Ucraina au avut „numeroase eșecuri” pe câmpul de luptă, a declarat vineri subsecretarul adjunct al Apărării pentru Politică, Sasha Baker, reporterilor în timpul unei conferințe.

„Am văzut deja unele dovezi că UAV-urile asociate cu transferul din Iran au suferit deja numeroase eșecuri pe câmpul de luptă,  în Ucraina”, a spus Baker.

Baker a spus că aceste drone nu reprezintă un mare pas tehnologic pentru Rusia în conflict.

„Cred că ideea că acestea reprezintă un salt tehnologic înainte, sincer, pur și simplu nu o vedem confirmată de date”, a adăugat Baker.

Mai multe informații: La sfârșitul lunii august, SUA au evaluat că Rusia deține drone iraniene capabile să utilizeze arme, au declarat oficialii administrației Biden pentru CNN. Rușii au ridicat dronele de pe un aerodrom iranian și le-au transportat înapoi în Rusia cu avioane cargo la jumătatea lunii august, au spus oficialii. Oficialii ruși au început antrenamentele cu dronele în Iran în iulie, a raportat CNN.

articolul original.

Patriarhul Daniel: Războiul e o atenţionare să răspundem lui Dumnezeu prin rugăciune şi oamenilor în suferinţă prin fapte bune. Să nu ne pierdem speranţa, să nu pierdem nădejdea că Dumnezeu ne iubeşte

30 September 2022 at 20:36
image

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române (BOR), Daniel, a îndemnat la rugăciune şi la fapte bune, în contextul războiului din Ucraina. Acesta a precizat că, uneori, încercările sunt „o pedagogie divină care ne atenţionează ce este esenţial în viaţa omului”. Totuși, „trebuie să nu pierdem speranţa, să nu pierdem nădejdea că Dumnezeu ne iubeşte”.

Patriarhul Daniel a mai susținut că războiul din Ucraina e tot o atenţionare să răspundem lui Dumnezeu prin rugăciune şi oamenilor în suferință prin fapte bune.

Mesajul Patriarhului Daniel, în contextul războiului din Ucraina

„Încercările acestea sunt, uneori, o pedagogie divină care ne atenţionează ce este esenţial în viaţa omului. Chiar şi în mijlocul încercărilor, trebuie să nu pierdem speranţa, să nu pierdem nădejdea că Dumnezeu ne iubeşte, ne încearcă, dar nicio încercare nu este mai mare decât puterea noastră, dacă cerem ajutorul lui Dumnezeu. (…) Şi în această încercare mai recentă, a războiului din vecinătate, cum s-a spus, este tot o atenţionare să răspundem lui Dumnezeu prin rugăciune şi oamenilor încercaţi, care trec prin suferinţă, să le răspundem cu fapte bune”, a transmis PF Daniel, la momentul aniversar dedicat sărbătoririi a 15 ani de la întronizarea ca Patriarh, potrivit agenţiei Basilica.

Acesta a mai afirmat că, în fiecare zi, la Catedrala Patriarhală se fac rugăciuni „pentru încetarea războiului, pentru pace între popoare, pentru că aceasta ne ajută să nu cădem în deznădejde, în disperare”.

De asemenea, a mai precizat că Biserica s-a implicat și material, mai ales în nodul și estul țării, fiind oferite refugiaților ucraineni „sute de tone de alimente şi de haine”.

articolul original.

Mirel Rădoi, furios după remiza cu FC Voluntari: Rezultat mincinos! Trebuie să intervenim

30 September 2022 at 20:34

Oltenii au fost mai periculoși, în special în prima repriză, însă FC Voluntari a reușit să deschidă scorul la 10 minute după pauză grație golului superb marcat de Vitalie Damașcan. Universitatea Craiova a egalat în minutul 71, după un penalty obținut și transformat de Andrei Ivan.

Mirel Rădoi, furios după remiza cu FC Voluntari:

După meci, Mirel Rădoi a catalogat drept mincinos rezultatul înregistrat, iar antrenorul Universității Craiova s-a arătat foarte nemulțumit de faptul că echipa sa a avut o mulțime de ocazii de a marca, însă a punctat o singură dată, din penalty.

"Rezultatul ne întresitează. În ceea ce privește ocaziile de gol și inițiativa, cred că rezultatul este mincinos, am fi meritat victoria. Nu am cum să nu-i felicit pe băieți pentru atitudine, nu le poate reproșa nimeni nimic în privința atitudinii. Doar de greșeli personale. Nu cred că există pentru cineva o urmă de îndoială că meritam cu prisosință victoria.

Nu mi-a plăcut golul lui Damașcan, știam că și-o face pe dreptul. Trebuia să-l blocăm, mai ales că avem trei fundași centrali. E un gol la care am avut partea noastră de vină, i-am ajutat.

Andrei Ivan suferă în continuare după accidentare, s-a văzut, dar, pe de altă parte, încerc să-l înțeleg. Apărarea adversă era foarte jos, n-avea cum să atace spațiile. A trebuit să-l scoatem din zona lui de confort, iar Markovic să atace profunzimea.

Dan Nistor a dovedit și înainte că e un jucător foarte bun. Mă bucur că face parte din echipă, are calitate, experiență și îi ajută și pe cei tineri. Acum îmi vin în minte foarte multe ocazii de a marca, aproape că mi-e greu să cred că am avut 17-18 situații de a marca și am marcat un singur gol. Aici trebuie să intervenim pentru a rezolva aceste probleme de la finalizare. Pot fi partide când jucăm prost și să avem doar una-două ocazii de a marca", a spus Mirel Rădoi.

ARTICOL RECOMANDAT

În urma acestui rezultat de egalitate, Universitatea Craiova urcă pe locul cinci în Liga 1, la un punct distanță de Petrolul, în timp ce FC Voluntari a ajuns pe locul zece, cu 13 puncte, la egalitate cu FC Argeș.

În următoarea rundă, ilfovenii vor juca pe teren propriu cu CS Mioveni, iar Universitatea Craiova se va deplasa pe terenul lui FC Argeș.

articolul original.

Experimente inedite la București, la Noaptea Cercetătorilor Europeni, realizate de profesori de la institute şi universităţi

30 September 2022 at 19:56
image

Institutul pentru Fizica Pământului le-a propus, între altele, vizitatorilor să provoace un mic cutremur, doar bătând cu picioarele în asfalt, ca să-și dea seama de finețea senzorilor seismici.

Iar Facultatea de Chimie a Universității din București a adus în atenția publicului aburii carbonici ai gheții și semaforul chimic.

Sunt deja peste 20 de ani de când, în România, știința ajunge în mijlocul oamenilor.

Anul acesta, ca și în edițiile anterioare, se întâmplă nu doar la București, ci și în alte 14 orașe.

Pe bătrânul continent, în 300 de orașe cercetarea a defilat astăzi.

Evenimentul din Capitală e programat până aproape de miezul nopții.

Iar sâmbătă, în Măgurele, de la ora 14.00, chiar în Piața Centrală, spectacolul cercetării se anunță și mai amplu, fiind dublat de momente artistice.

articolul original.

Șef de la Newsweek: A permite Ucrainei să se alăture NATO este o nebunie

30 September 2022 at 22:02
By: FLUX 24
image

„Admiterea Ucrainei în alianță, domnule Zelensky, este cea mai proastă idee vreodată”, a scris el. „Dacă NATO ar fi însoțit de el, ar începe un război ca niciunul pe care l-am văzut vreodată: trupe nesfârșite, fluxuri de tancuri, un cer șters de avioane de război. Și acesta este cel mai bun scenariu.”, mai afirmă Fields.

Fields subliniază: „Este mult mai probabil să rămână puțin din umanitate după război”.

„Nu avem o alianță oficială de securitate cu prietenii noștri din Ucraina dar asta nu ne-a împiedicat să trimitem toate sistemele de arme”, a spus el.

„În orice caz, a permite Ucrainei să se alăture [NATO] este o nebunie”, a concluzionat Fields.

Vineri, președintele ucrainean Vladimir Zelensky a semnat o cerere de intrare rapidă în NATO. Când i s-a adresat o întrebare directă despre oferta Ucrainei la conferința sa de presă, secretarul general al NATO Jens Stoltenberg s-a ferit de răspuns.

articolul original.

Ce facem astăzi în Timișoara?

30 September 2022 at 21:00
By: Tion

Retro Parada Toamnei – Timiș 2022 – în Piața Unirii, de la ora 10.

  • Un eveniment nelipsit din calendarele Retromobil Club România, la a 24-a ediție își propune să adune peste 1000 de participanți în peste 30 de orașe ale țării.
  • Ediția din Timiș va aduce în Piața Unirii peste 100 de vehicule mai vechi de 30 de ani.

Atelier Anonymous was a woman – la Facultatea de Automatică și Calculatoare, UPT, de la ora 11.

FABRICULTURA – de la ora 14, în Piața Traian au loc mai multe evenimente. Accesul este gratuit. Vor fi:

  • Concerte live cu trupe de renume național și internațional, curatoriate reprezentativ pentru efervescența socială a cartierului Fabric
  • Ateliere, workshp-uri, evenimente pop-up și performance-uri pentru toate vârstele și interesele
  • Zonă de Street-Food & Drink în care arta culinară va împleti povești dincolo de vorbe
  • Circ Stradal pus în scenă de Institutul Francez din România și al lor IMPULS FABRIC
  • Instalații arhitecturale realizate de partenerii noștri OAR Timiș în cadrul celei de-a patra ediții Beta – bienala timișoreană de arhitectură
  • Teatru în aer liber, tururi ghidate, filtre Augmented Reality

F-SIDES Cineclub, O introducere în feminism prin film – proiecție de film, la Cinema Victoria, de la ora 18. Prețul unui bilet este 15 lei. Sâmbătă rulează filmele:

  • “God Exists, Her Name Is Petrunija” (2019), r. Teona Strugar Mitevska, 96 min. Sunt locuri centrale în viața societății în care femeile încă au acces limitat sau marginal: în laboratoare, expediții ori birouri executive sau, în cazul acestui film nord-macedonean, în cursa după crucea de Bobotează. Filmul Teonei Strugar Mitevska ne pune întrebări despre excluderea femeilor din anumite spații publice sau cu valoare simbolică, întrebări pe care le putem extrapola la spațiile în care locuim sau pe care le traversăm.
  • “The Chambermaid” (2018), r. Lila Avilés, 102 min. De-a lungul timpului, tipurile de muncă având o componentă domestică au fost rezervate femeilor, iar cererea tot mai mare de servicii de îngrijire a dus la fenomene precum migrația feminizată, accentuată de factori economici sau rasiali. Cameristă într-un hotel de lux din Mexico City, Eva ia pe umerii ei mai mult decât îi cere fișa postului, dar atenția ei la problemele personale ale clienților amplifică exploatarea la care este supusă.

Concert Manifest – în Piața Victoriei, de la ora 16. Intrarea este liberă.

Concert Barcelona Gipsy balKan Orchestra x MALOX – în Piața Traian, de la ora 19:30. Intrarea este liberă.

Concert CARGO – în Piața Victoriei, de la ora 20. Intrarea este liberă.

Vernisaj – De partea ei – la Centrul de Proiecte Timișoara, de la ora 19. Un proiect artistic multidisciplinar, cu miză socială, despre creșterea gradului de conștientizare și înțelegere a problematicilor legate de violența de gen și a ciclului de abuz asupra femeilor.

  • Programul serii mai cuprinde:
    ▴ 19:30 Tur ghidat alături de curatoarea Simona Constantin și artiștii din expoziție
    ▴ 21:00 – 00:00 Opening party: ALTCVA x CONTRASENS (Music&Drinks)

SPOT x LA FIESTA are taking over – la Heaven, de la ora 22. Bilete găsiți AICI.

Noaptea Albă a Galeriilor 2022 – între 30 septembrie și 2 octombrie galeriile de artă, spațiile alternative, centrele culturale și atelierele artiștilor își deschid porțile pentru public într-un program nocturn dedicat comunității creative.

  • LISTA spațiilor care pot fi vizitate.

Timisoara Coffee Festival & Regional Aeropress Championship – la Vox Technology Park, în perioada 1-2 octombrie. Primul festival de Cafea de Specialitate din Timișoara. Intrarea este liberă.

  • „Participanții la festival vor putea degusta cafele din mai toate zonele producătoare din lume, vor putea descoperi noi metode de preparare a cafelei, își vor îmbunătăți percepția senzoriala asupra cafelei, ghidați de profesioniști din domeniu și vor putea participa la wokshopuri care vor avea teme axate pe domeniul cafelei și nu numai”, spun organizatorii.

  • Fiecare vizitator va putea completa un talon pe care îl va depune într-o urnă, iar duminică, 2 oct, la finalul festivalului, se vor extrage 3 câștigători, care vor primi premii constând în cafea și dispozitive de preparare a cafelei puse la dispoziție de către sponsorii festivalului.

Muzeul Național al Banatului

  • Expoziția permanentă „Ștefan Popa Popa’s” (Bastionul Maria Theresia);
  • Exponatul lunii septembrie „Fragment dintr-un femur de mamut descoperit pe malul râului Timiș” (Bastionul Maria Theresia, hol);
  • Expoziția temporară „Îndrăgostiți de amintiri” (Bastionul Maria Theresia, hol);
  • Expoziția temporară „Fenomenul Timișoara. 1965 – 1989” (Bastionul Maria Theresia, mansarda B2).
  • Expoziția temporară „Descoperă Timișoara ascunsă”, (Bastionul Maria Theresia, mansarda B2);
  • Expoziția temporară „Mănăstirea Cisterciană de la IGRIȘ, 1179 – 1500, din perspectiva cercetărilor arheologice.” (Bastionul Maria Theresia, mansarda B1).

Muzeul Național de Artă Timișoara

  • „MNArT Open View: Interior de bloc” – a artistului Ion Grigorescu;
  • Expoziția temporară „Oskar Szuhanek. Întoarcerea prodigioasă”;
  • Expoziția temporară „Noi, Poporul/We the People”.

Muzeul Satului Bănățean Timișoara

  • Festivalul culinar multietnic și Roadele toamnei , ora 10:00;
  • Expoziția temporară „Fast din Regat – Colecții și colecționari”, Sala de expoziție a muzeului;
  • Expoziția temporară „Icoane pe sticlă bănățene din colecția Muzeului Satului Bănățean Timișoara” – holul bibliotecii;
  • Pictură naivă Viorel Cristea – Sala de expoziție a muzeului;
  • Expoziții permanente: „Centre de ceramică din Banat”, „Podoabe bănățene”, „Costum popular” – Sala de expoziții a muzeului.

Adblock test (Why?)

articolul original.

Cine s-a abținut la votul din Consiliul de Securitate al ONU pentru condamnarea anexărilor teritoriilor de către Rusia

30 September 2022 at 20:16
By: FLUX 24

[unable to retrieve full-text content]

Brazilia, Gabon, India și China s-au abținut la votul de vineri în Consiliul de Securitate al ONU cu privire la o rezoluție americană de condamnare a referendumurilor din Republicile Populare Donețk și Lugansk, precum și din Regiunile Herson și Zaporojie privind aderarea la Rusia, a informat un corespondent TASS. . Rezoluția nu a fost adoptată […]

The post Cine s-a abținut la votul din Consiliul de Securitate al ONU pentru condamnarea anexărilor teritoriilor de către Rusia appeared first on Flux24.ro.

articolul original.

Un bărbat din Anglia și-a ucis fratele, lovindu-l în mod repetat cu o chitară, după ce s-au certat

30 September 2022 at 19:48
image

Paul Hawkesford-Barnes, în vârstă de 57 de ani, stătea în pat, în casa mamei sale din Wyken, West Midlands, când a fost agresat de fratele său Steven Barnes în luna martie a acestui an. Steven Barnes a recunoscut uciderea fratelui său, care era tatăl a patru copii, Paul Hawkesford-Barnes, relatează Mirror.

Steven Barnes a recunoscut că și-a ucis fratele

Atacatorul a pledat vinovat și pentru o altă acuzație de tentativă de vătămare corporală gravă a mamei sale, în vârstă de 84 de ani. Steven nu a fost de acord cu fratele său cu privire la grija mamei lor. Mesajele trimise în noaptea crimei au arătat că Paul a fost îngrijorat de starea psihică a lui Steven și chiar s-a oferit să-l ducă la medic dimineața.

Dar fratele său l-a supus pe Paul la un atac violent, după ce acesta l-a lovit în mod repetat cu o chitară.

Paul a fost descoperit în dimineața următoare de un asistent plătit, care avea grijă de mama lor. Acesta a fost transportat la spital, unde a murit ulterior din cauza rănilor suferite. Steven Barnes a recunoscut acuzațiile la o audiere la Warwick Crown Court. El va fi condamnat pe 18 noiembrie.

articolul original.
❌