Început de noiembrie, la Opera Națională București, cu spectacole memorabile de balet și operă

Început de noiembrie, la Opera Națională București, cu spectacole memorabile de balet și operă
📅 2025-01-02

Început perfect de noiembrie, pentru Opera Națională București, care aduce pe scenă o serie de opere și balete, precum Raymonda de Alexander Glazunov, Nabucco de Giuseppe Verdi și La clemenza di Tito de Wolfgang Amadeus Mozart.

Raymonda (de Alexander Glazunov) – marți, 5 noiembrie, ora 18:30

Chiar dacă Raymonda face parte dintre marile balete, precum Lacul Lebedelor, Frumoasa din pădurea adormită sau Spărgătorul de nuci, deseori se interpretează doar pasul din actul al III-lea și puține companii de balet din lume au Raymonda completă în repertorii. Nu este și cazul Operei Naționale București, unde Raymonda este adusă în fața spectatorilor în versiunea ei completă și cât mai fidelă coregrafiei și partiturii inițiale. Astfel, spectatorii sunt invitați să pășească într-un tărâm de basm din sudul medieval al Franței, având pe fundal castelul contesei de Doris din Provence. Totuși, pentru ca iubirea – simbolizată de oferirea și acceptarea unui șal de cașmir – dintre nobilul Jean de Brienne și frumoasa Raymonda să se împlinească printr-un așezământ nupțial, a fost necesară o victorie pe câmpul de luptă a cavalerului cruciat și înfrângerea într-un duel a rivalului sarazin (care râvnea, de asemenea, la mâna tinerei contese). În cele din urmă, încercările temerare imaginate de libretista Lydia Pashkova în baletul Raymonda de Alexander Glazunov primesc binecuvântarea regelui Ungariei într-un final marital fericit. Întrucât, pentru Marius Petipa, Raymonda a fost ultima realizare coregrafică, aceasta reunește și prezintă toată ingeniozitatea, expertiza și măiestria de care a fost capabil marele maestru de balet franco-rus. În ceea ce îl privește pe compozitorul Alexander Glazunov, titlul a reprezentat prima sa experiență în muzica de balet, care mai târziu s-a dovedit a fi un succes important al moștenirii sale artistice.

Nabucco (de Giuseppe Verdi) – miercuri, 6 noiembrie, ora 18:30

Compusă în 1841 de Giuseppe Verdi, pe un libret de Temistocle Solera, opera Nabucco a fost inspirată de piesa de teatru Nabucodonosor (1836) a dramaturgilor francezi Auguste Anicet-Bourgeois și Francis Cornu, pe un balet adaptat de Antonio Cortese (1836).

Sub denumirea originală de Nabucodonosor, opera a fost interpretată pentru prima dată la Scala din Milano la 9 martie 1842 și marele său succes a stabilit pentru totdeauna reputația de mare compozitor de operă pentru Verdi. Tema fundamentală a operei o reprezintă istoria împovărătoare a poporului evreu pe care regele babilonian Nabucodonosor al II-lea l-a atacat, învins și exilat din patria sa. Dar evenimentele istorice sunt folosite de Verdi doar ca fundal pentru o idilă romantică și un complot politic.

Giuseppe Verdi, ca mare patriot trăitor într-o Italie risorgimentală, divizată politic și segmentată teritorial, s-a inspirat mai ales din scena în care evreii capturați, pe malul Eufratului, tânjesc după îndepărtata lor patrie, astfel că, într-o noapte, a scris celebrul cor – Va pensiero – al prizonierilor evrei. La scurt timp după seara premierei mondiale, acest cor s-a răspândit pe străzile italiene și a fost cântat ca un imn revoluționar. Astăzi este folosit în multe teatre de operă din întreaga lume pentru bisuri și recitaluri.

În ceea ce privește montarea realizată de Opera Națională București, cadrul scenografic creat de George Doroșenco, deși alcătuit din elemente de decor simple, dar uriașe, exprimă megalomania personajului principal, temutul rege Nabucodonosor. Premiera operei pe scena bucureșteană în luna octombrie a anului 1987, a reprezentat un act revoluționar din partea artiștilor de atunci, ce a reușit să transceadă în timp, rămânând în repertoriu vreme de peste 30 de ani.

La clemenza di Tito (de Wolfgang Amadeus Mozart) – sâmbătă și duminică, 9-10 noiembrie, ora 18:30

Prima săptămână de noiembrie se încheie cu două reprezentații consecutive ale operei La clemenza di Tito de Wolfgang Amadeus Mozart, în regia lui Tompa Gábor.

Ultima capodoperă operistică mozartiană, de sorginte pragheză, realizată după libretul semnat de Pietro Metastasio și adaptat de Caterino Mazzolà, i-a fost comandată marelui compozitor austriac pentru a celebra încoronarea împăratului habsburgic Leopold al II-lea ca rege al Boemiei, la 6 septembrie 1791. După numai 3 luni de la momentul încoronării regale de la Praga – care reprezintă data premierei mondiale absolute –, Mozart avea să moară.

La clemenza di Tito va transpune, pe scena operei bucureștene, câteva dintre virtuțile politice ale marilor personalități istorice – precum generozitatea, toleranța și iertarea –, care au civilizat continentul european, din antichitatea romană până în iluminismul austriac. Desigur, La clemenza di Tito poate fi considerată și o utopie politică interpretată operistic, căci sunt prea puține situațiile istorice în care în fruntea unor mari puteri statale – precum Imperiul Roman sau Imperiul Habsburgic – să ajungă, într-adevăr, personalități cu totul remarcabile, în ceea ce privește practicarea virtuților ideale. Dar dezideratul sau speranța aceasta a existat în toate epocile istorice, iar Mozart însuși a crezut, cu entuziasm și generozitate, în ultimele sale luni de viață, în posibilitatea de a considera puterea drept instrument de a face lumea mai bună. De aceea, încoronarea pragheză și omagierea mozartiană din 6 septembrie 1791 a împăratului habsburgic Leopold al II-lea, în calitate de monarh luminat și guvernator înțelept, se face prin plasarea acțiunii operistice în Roma antică, în anul 79, în timpul domniei bunului împărat Titus Flavius Vespasianus, când Roma era cel mai puternic stat din lume. Astfel, prin analogie, dacă acțiunea principală a operei La clemenza di Tito este incendierea Capitoliului din Roma antică, este posibil ca viziunea regizorală pusă în scenă de Tompa Gábor să ne determine să ne imaginăm, într-un arc peste timp de 2000 de ani, o secvență oarecum similară: avem în vedere ceea ce se cheamă în istoria recentă a omenirii Asaltul asupra Capitoliului Statelor Unite ale Americii din 6 ianuarie 2021. În aceste condiții, ținând seama că alegerile prezidențiale din Statele Unite ale Americii în 2024, vor avea loc în data de 5 noiembrie, publicul spectator poate aprecia semnificația excepțională a deciziei Operei Naționale București de a monta La clemenza di Tito în data de 9-10 noiembrie 2024.

Bilete pe http://tickets.operanb.ro/ și de la Casa de Bilete a Operei Naționale București.

Pentru mai multe detalii, va invitam sa vizitati stirea originala.
📈 ROBOTFX MetaTrader Expert Advisors and Indicators to maximize profits and minimize the risks

Ultimele stiri qmagazine

Exclusiv Q Magazine: CEDO anunță că analizează în ianuarie anularea alegerilor din România. Document

Surse judiciare au declarat în exclusivitate pentru Q Magazine că, în deplină discreție, Călin Georgescu a atacat la Curtea Europeană a Drepturilor Omului de la Strasbourg (CEDO) decizia Curții Constituționale privind anularea alegerilor prezidențiale din România. Demersul juridic este realizat î...

Prof. Dr. ANCA FLOREA: Și libertatea trebuie educată 

Mesajul transmis de prof. dr. Anca Florea, către elevi, la începutul anului școlar, a ajuns la mine în septembrie, întâmplător. M-a cucerit și l-am împărtășit, atunci, pe site-ul revistei și pe conturile mele de socializare, fără să o cunosc.  Acum o știu. Și după acest dialog avut pent...

Politico: Alegeri deturnate de dezinformarea prin rețele, o gogoriță care s-a spart

Publicația europeană Politico difuzează azi o analiză-șoc, cel puțin în contextul actual, în care o temă la modă e felul în care rețelele sociale și dezinformări operate de boți, troli, ruși, chinezi etc manipulează dramatic alegerile din diverse țări și lovesc democrația la temelie. În fapt, rel...

Nesăbuința guvernului Ciolacu I și subminarea economiei naționale

Poate nu strică să ne amintim cum s-a ajuns ca guvernul Ciolacu II să încerce să ne salveze cu „trenulețul” de situația în care ne-a adus guvernul Ciolacu I: în 2024, economia a crescut de patru ori mai lent decât a estimat, cu optimism suspect, guvernul. Cabinetul Ciolacu I și-a respectat, cu to...

Cum vor călători ultra-bogații în 2025

Banii vor fi investiți mai mult în valoare și mai puțin în opulență. Conceptul de „lux extrem” în călătorii s-a schimbat semnificativ în ultimul secol. Pentru persoanele ultra-bogate, abordarea călătoriilor este complet diferită de cea a majorității. Cea mai importantă cerință este exclusivitatea...

SUA încep anul nou cu un atac în New Orleans în care au murit 10 oameni. Autorul este un american născut și crescut în Texas

Cel puţin 10 persoane au fost ucise şi 30 rănite când un vehicul a intrat într-o mulţime într-un cartier turistic din New Orleans, au anunţat miercuri autorităţile acestui oraş din sud-estul Statelor Unite, informează AFP şi Reuters. Bărbatul care a intrat cu un vehicul într-o mulţime în oraşul N...

Cât este de îndatorată România. Cifrele oficiale

Datoria administraţiei publice (datoria guvernamentală) a urcat, în octombrie 2024, până la 931,186 miliarde lei, de la 916,758 miliarde de lei în luna precedentă, conform datelor publicate de Ministerul Finanţelor (MF). Ca procent din PIB, datoria guvernamentală a crescut la 54%, de la 53,1% în ...

2025. Se va redefini formula de hegemonie globală și împărțirea puterii între Statele Unite si China

Tragem concluzii despre ce s-a întâmplat în 2024 și ne îndreptăm gândurile spre noul an. Eu nu mă pot împiedica să lărgesc zona de amintiri a „radarului” meu si să mă gândesc că au trecut 20 de ani de la alegerile prezidențiale si parlamentare la care am participat in 2004. Știu, lucrul cel mai c...

O mie de zile de efort a făcut fiecare specialist român în securitate cibernetică implicat în implementarea Directivei NIS 2

Directoratul Naţional pentru Securitate Cibernetică (DNSC) a anunţat finalizarea cu succes a unei etape importante pentru întărirea şi consolidarea rezilienţei şi capacitaţii naţionale de a reacţiona în mod eficient în faţa evoluţiilor regionale şi globale din domeniul securităţii cibernetice, in...

Odată cu 2024 au plecat și ei…

2024 a fost un an în care ne-am despărțit de multe nume grele din sport, cultură, showbiz și din alte domenii. Au plecat dintre noi fotbaliști uriași, precum Franz Beckenbauer, Gigi Riva, Helmut Duckadam, Totò Schillaci, antrenori de legendă precum Cesar Luis Menotti, Sven-Goran Eriksson, sportiv...

Amulete Aurite

Amulete si talismane pentru noroc, dragoste, protectie.